«Διεθνής εκπαιδευτικός πόλος έλξης η Ελλάδα μέσω του Παγκοσμίου Ελληνικού Βιοϊατρικού Οργανισμού.»
Της Κατερίνας Πλουμιδάκη
Από το 2012 ο Παγκόσμιος Ελληνικός Βιοϊατρικός Οργανισμός (World Hellenic Biomedical Association-WHBA) οργανώνει με επιτυχία ένα διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα (θερινό σχολείο ιατρικής και βιοεπιστημονικής έρευνας και διαχείρισης) για προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές ιατρικής και βιοεπιστημών στη Μάνη της Λακωνίας, το οποίο έχουν παρακολουθήσει σχεδόν 350 Έλληνες και ξένοι επίλεκτοι φοιτητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Φοιτητές Θερινού Σχολείου 2019 (αρχείο Παγκοσμίου Ελληνικού Βιοϊατρικού Οργανισμού)
Το 9ο θερινό σχολείο θα πραγματοποιηθεί στις 14-21 Μαΐου 2021.
Ο WHBA ιδρύθηκε το 1990 στην Αγγλία με στόχο τη διασύνδεση ελληνικών ιατρικών και βιοεπιστημονικών οργανισμών του εξωτερικού. Το 2010, με πρωτοβουλία των καθηγητών Γιώργου Ντάγγα (Ιατρική σχολή Mount Sinai της Νέας Υόρκης) και Νίκανδρου Μπούρα (Ιατρική σχολή King’s College του Λονδίνου) η έδρα του οργανισμού μεταφέρθηκε στη Νέα Υόρκη.
Σήμερα έχει ένα δίκτυο 3.500 ιατρών και Βιοεπιστημόνων σε 40 χώρες εκτός Ελλάδας. Το 2019-2020 ο WHBA συνεργάστηκε με το Ίδρυμα “Σταύρος Νιάρχος” και οργάνωσε ένα πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης 10 αποφοίτων ιατρικής από την Ελλάδα σε εργαστηριακή και κλινική έρευνα στις ΗΠΑ.
Για την περίοδο 2020-2022, πρόεδρος του WHBA θα είναι ο Δρ. Νίκος Κατσάνης (Καθηγητής του πανεπιστημίου Northwestern του Chicago και αναπληρωτής διευθυντής μεταφραστικής ιατρικής έρευνας του παιδιατρικού νοσοκομείου Ann & Robert H. Lurie).
Με αφορμή το θερινό σχολείο, μίλησαν με τον Εθνικό Κήρυκα οι συντονιστές και τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής του προγράμματος που είχε προγραμματιστεί τη φετινή χρονιά αλλά μετατέθηκε για την επόμενη λόγω της πανδημίας COVID-19.
Αποχαιρετισμός κατά την αναχώρηση των φοιτητών Θερινού Σχολείου 2019 (αρχείο Παγκοσμίου Ελληνικού Βιοϊατρικού Οργανισμού)
Δρ.Κωνσταντίνος Δροσάτος
Επίκουρος Καθηγητής, Ιατρική Παν. Temple, Φιλαδέλφεια
τ. Πρόεδρος Παγκοσμίου Ελληνικού Βιοϊατρικού Οργανισμού
-Πείτε μας για το θερινό σχολείο.
Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μίας εβδομάδας που προσφέρεται δωρεάν σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές ιατρικής και βιοεπιστημών από πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού. Ο συνολικός αριθμός αποφοίτων ως σήμερα ανέρχεται σε σχεδόν 350 νέους από περισσότερες από 20 χώρες, οι οποίοι επιλέχθηκαν με ακαδημαϊκά κριτήρια αριστείας μεταξύ τουλάχιστον 1000 που έκαναν αίτηση.
Πάνω από 60 καθηγητές και ερευνητές από πανεπιστήμια και φαρμακευτικές εταιρείες της Ευρώπης, των ΗΠΑ, του Καναδά και της Αυστραλίας έχουν συμμετάσχει αφιλοκερδώς στο πρόγραμμα προωθώντας μαζί μας την αριστεία και την καινοτομία στην επόμενη γενιά νέων επιστημόνων. Οι περισσότεροι μάλιστα καλύπτουν τα έξοδα του ταξιδιού τους απο ερευνητικές χρηματοδοτήσεις ή με προσωπικό κόστος.
Το 2012 που ξεκίνησα τη θητεία μου ως πρόεδρος του WHBA, ξεκινήσαμε το θερινό σχολείο μαζί με τον ομογενή επιχειρηματία Σταύρο Βουγιουκλάκη που μας παρότρυνε να το οργανώσουμε στη γενέτειρά του, τη Λακωνία. Ο κ. Βουγιουκλάκης και άλλοι ομογενείς Λάκωνες και μη, με προεξάρχοντα τον P. Roy Vagelos, αποτελούν ως σήμερα χρηματοδότες αυτού του προγράμματος. Χάρη σε αυτές τις χορηγίες, έχουμε τη δυνατότητα να καλύπτουμε τη διαμονή και τη διατροφή 40 φοιτητών και 35 καθηγητών που συμμετέχουν κάθε χρόνο.
H επιστημονική εμβέλεια του θερινού σχολείου υπερβαίνει τα όρια της ελληνικής κοινότητας όπως δείχνει η συμμετοχή πάνω από 100 ξένων φοιτητών από κορυφαία πανεπιστήμια, όπως το Harvard, το Upenn, το Columbia, το NYU, η Οξφόρδη, το Imperial, το Karolinska της Σουηδίας κ.α. Όλοι αυτοί αποτελούν μια «νέα γενιά φιλελλήνων».
-Τι άλλες δραστηριότητες έχει ο οργανισμός;
Ως το 2009, ο οργανισμός οργάνωνε συνέδρια στην Ελλάδα και την Κύπρο. Παράλληλα με τον ιστορικό θεσμό του συνεδρίου, αναπτύξαμε νέες δράσεις. Μία από αυτές είναι το πρόγραμμα εκπαίδευσης σε κλινικές και εργαστήρια των ΗΠΑ για Έλληνες απόφοιτους Ιατρικής που επιδιώκουν να συνεχίσουν την κλινική τους εκπαίδευση στην Αμερική. Πρόκειται για μια ιδέα του Καθ. Νίκου Σκαρμέα από το Πανεπιστήμιο Αθηνών που οργανώσαμε μαζί και χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ήδη αναζητούμε χρηματοδότηση για τη συνέχεια και ανάπτυξη του προγράμματος που θα περιλαμβάνει δράσεις και στην Ελλάδα.
Με αφορμή την επικείμενη συμπλήρωση 200 ετών από την ελληνική επανάσταση του 1821, σε συνεργασία με την Καθηγήτρια Ιστορίας της Ιατρικής, Μαριάννα Καραμάνου του Πανεπιστημίου Κρήτης και χρηματοδότηση της εταιρείας Attica Sciences του ομογενή επιστήμονα, Δημήτρη Ηλιόπουλου, οργανώνουμε μια διδακτορική διατριβή Ιστορίας της Ιατρικής για ανάδειξη της συνεισφοράς Ελλήνων ιατρών και βιοεπιστημόνων στην έρευνα και τις θεραπείες την περίοδο 1821-2021.
Δρ. Αθανάσιος Μανταλάρης
Καθηγητής Πολυτεχνείου Georgia, Atlanta.
Το Θερινό Σχολείο προσφέρει σε Έλληνες ακαδημαϊκούς του εξωτερικού μια μοναδική ευκαιρία να συναντηθούμε με νεαρούς Έλληνες σπουδαστές σε μια ιδανική τοποθεσία στην Ελλάδα. Προσωπικά, μου επιτρέπει να μεταφέρω τις εμπειρίες του ακαδημαϊκού ταξιδιού μου σε πανεπιστήμια του Καναδά, των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου και να αναδείξω τη σημασία της αξιοκρατίας και της διεπιστημονικής έρευνας για την εξέλιξη της σταδιοδρομίας. Οι φοιτητές ανοίγουν έτσι τα μάτια τους σε έναν εντελώς νέο κόσμο που δεν υποφέρει από τα γνωστά δεινά του ελληνικού ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και της ελληνικής κοινωνίας. Είναι σημαντικό ο ελληνισμός να ξαναποκτήσει την εξωστρέφειά του.
Δρ. Γιώργος Μεντής
Αναπληρωτής Καθηγητής
Ιατρική Σχολή πανεπιστημίου Columbia Νέας Υόρκης.
Διδάσκω στο θερινό σχολείο WHBA εδώ και τέσσερα χρόνια και η εμπειρία μου είναι πολλαπλά θετική. Πρώτον, παίρνω τεράστια ευχαρίστηση από την αλληλεπίδραση με νέους μαθητές που είναι πρόθυμοι και έχουν το πάθος για βασική ιατρική έρευνα. Δεύτερον, είχα τη δυνατότητα να φιλοξενήσω 5 μαθητές με ισχυρά ακαδημαϊκά εχέγγυα στο δικό μου εργαστήριο στο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια, προσφέροντάς τους πολύτιμη εμπειρία, την οποία δεν είχαν στα δικά τους ακαδημαϊκά ιδρύματα. Με ευχαρίστηση και υπερηφάνεια τους βλέπω να ακολουθούν προηγμένες διδακτορικές σπουδές (PhD) σε πανεπιστήμια παγκόσμιας εμβέλειας όπως το Columbia, το Harvard και το King’s College.
Εξίσου σημαντικές είναι οι επαφές με συναδέλφους ερευνητές που διδάσκουν στο πρόγραμμα, με τους οποίους διερευνούμε ευκαιρίες για συνεργατικά προγράμματα. Οι δραστηριότητες στο θερινό σχολείο, αν και απαιτητικές από πλευράς χρόνου και ενέργειας ανταμείβουν με γνώση και εκπαιδευτικές ή επαγγελματικές ευκαιρίες νέους ταλαντούχους Έλληνες μαθητές που αριστεύουν.
Χαρά Κουτσιούμπα
Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, Βοστώνη.
Συμμετείχα στο 1ο θερινό σχολείο του WHBA το 2012, ως πρωτοετής φοιτήτρια ιατρικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έτσι, ήρθα από νωρίς σε επαφή με κορυφαίους ερευνητές από την Αμερική και την Ευρώπη. Αυτή η συναναστροφή μου έδωσε ώθηση να αναζητήσω περισσότερες ευκαιρίες για έρευνα στην Αμερική. Έτσι ανακάλυψα το ενδιαφέρον μου για τις νευροεπιστήμες, το ερευνητικό πεδίο στο οποίο τώρα κάνω διδακτορικό στο Harvard. Καλύπτοντας πολλούς τομείς έρευνας, το θερινό σχολείο δίνει τη μοναδική για τα ελληνικά δεδομένα δυνατότητα διαλόγου μεταξύ ερευνητών διαφορετικών πεδίων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Στο 9ο θερινό σχολείο συμμετέχω ως μέλος της οργανωτικής επιτροπής και ανυπομονώ να γνωρίσω τους καθηγητές και τους φοιτητές που θα επιλέξει η επιστημονική επιτροπή αξιολόγησης.
Ελευθερία Λεντάκη
Commercialization Executive, Queen Mary Innovation Ltd, Λονδίνο.
Το Θερινό σχολείο ήταν μία μοναδική εκπαιδευτική και προσωπική εμπειρία. Συμμετείχα το 2015 ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης. Σε ένα ειδυλλιακό περιβάλλον έμαθα για τις τελευταίες επιστημονικές ανακαλύψεις από τα μαθήματα που έκαναν παγκοσμίως αναγνωρισμένοι ακαδημαϊκοί ερευνητές και κλινικοί. Παράλληλα, δούλεψα με μια ομάδα φοιτητών και παρουσιάσαμε τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ανάλυσης του γονιδιώματος για τη συσχέτιση με ασθένειες.
Ο συνολικός βαθμός από γραπτές εξετάσεις πάνω στα σεμινάρια του Θερινού Σχολείου και από την παρουσίαση μού έδωσε το βραβείο καλύτερης επίδοσης. Το επισημαίνω για να τονίσω ότι το θερινό σχολείο καλλιεργεί μαζί το επιστημονικό και ομαδικό πνεύμα, το συναγωνισμό που φέρνει υπερηφάνεια όταν καταφέρνεις να επιτύχεις στόχους αριστείας.
Σήμερα, ως νέο μέλος της επιτροπής του Θερινού σχολείου, νιώθω ότι διευρύνω τις δεξιότητές μου. Για άλλη μια χρονιά, η συμμετοχή μου σε αυτό θα με κάνει καλύτερο άνθρωπο επιστημονικά, πνευματικά και προσωπικά.
Χρήστος Ευαγγέλου
“Υποψήφιος Διδάκτορας, Πανεπιστήμιο Manchester Αγγλίας.Συμμετείχα στο 3ο θερινό σχολείο του WHBA το 2014 ως τελειόφοιτος προπτυχιακός φοιτητής. Η συμμετοχή μου ήταν η ευκαιρία όχι μόνο να γνωρίσω ειδήμονες σε ένα ευρύ φάσμα των βιοεπιστημών και να μάθω για την ενδιαφέρουσα έρευνά τους, αλλά και να πάρω μαθήματα από την επαγγελματική τους πορεία και τις εμπειρίες τους. Το θερινό σχολείο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις αποφάσεις μου για τα επόμενά μου βήματα. Θεωρώ το έργο του WHBA σπουδαίο και όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχω στη διοργάνωση του θερινού σχολείου του 2020, δέχτηκα με χαρά! Το συστήνω ανεπιφύλακτα!
“ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ”