Ζωή Τηγανούρια: “Τόσο κορυφαία, όσο και απλή”! Γράφει ο Διευθυντής μας Γιώργος Τσούκαλης
Η πορεία της μέσα στο χώρο-χρόνο της Τέχνης που υπηρετεί ακούραστα, την Μουσική, είναι πάντα γεμάτη από πρωτότυπες ιδέες συνοδευόμενες από τον ιδιαίτερα χαρακτηριστικό ήχο του ακορντεόν της. Μόλις τον ακούσεις, χαράζεται ανεξίτηλα στη μνήμη σου, μαζί με την εικόνα της μελαχροινής κοπέλας που κρατά όρθια το βαρύ όργανο και το κάνει να φαίνεται πανάλαφρο, χορεύοντας μαζί του σαν νά’ναι παρτενέρ.
Ο λόγος φυσικά, για την Ελληνίδα συνθέτιδα και βιρτουόζο του ακορντεόν Ζωή Τηγανούρια. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο ακριτικό νησί της Σαμοθράκης σε οικογένεια των Παραδοσιακών μουσικών και έχει συνεργαστεί με όλους σχεδόν τους γνωστούς τραγουδιστές στην Ελληνική δισκογραφία, καθώς και με πολλούς διεθνώς αναγνωρισμένους όπως οι James Brown, Al Di-Meola, Goran Bregović, Chico Freeman, Jason Mcoy, In-Grid, Zülfü Livaneli, Roozbeh Nematollahi, Ömer Faruk Tekbilek, κ.ά..
Πριν δύο μήνες τελείωσε το soundtrack της ταινίας του Hollywood “Tango Shalom” που αναμένεται να κυκλοφορήσει εντός του έτους και πρόσφατα ερμήνευσε την σύνθεσή της «Γενοκτονία» μπροστά στον πρόεδρο Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο στο προεδρικό μέγαρο ο οποίος την συνεχάρη για το έργο της. Επίσης εντυπωσίασε το κοινό με το αφιέρωμα που έκανε στον Στέλιο Καζαντζίδη με κουαρτέτο εγχόρδων!
Αλλά ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή…
Η Ζωή Τηγανούρια είναι μία ιδιάζουσα περίπτωση καλλιτέχνιδος, τόσο ως συνθέτιδα, όσο κι ως βιρτουόζος. Χρειάστηκε να κάνω μία μικρή προσωπική έρευνα -σας προτρέπω να κάνετε το ίδιο- για να ανακαλύψω τον “πολιτιστικό θησαυρό” που κρύβεται πίσω της, καθώς δεν τυγχάνει της συνεχούς και μαζικής προβολής από τα μεγάλα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αφού έχει ως κινητήριο δύναμη το έργο της κι όχι την προσωπική προβολή που ξεπερνά τα όρια της δουλειάς της.
Ένα από τα πράγματα που εκτίμησα κι όταν την γνώρισα από κοντά, ήταν πως έχει πολύ ψηλά την οικογένεια, την οποία προστατεύει κρατώντας την σε απόσταση από τη δημόσια εικόνα της: “Τα εν οίκω, μη εν δήμω” όπως αρέσκεται να λέει.
Το έργο της έως και σήμερα είναι πλούσιο, ποικίλο και πολύπλευρο. Από τη μία, καταφέρνει να συνδυάζει επιτυχημένα και με μοναδικό τρόπο πολλά -φαινομενικά ασύμβατα- μουσικά ιδιώματα από διάφορες κουλτούρες, οδηγώντας πολλές φορές το εμπορικό σκέλος της μουσικής βιομηχανίας σε αδιέξοδο, καθώς δεν μπορεί να την κατατάξει σε μία μόνο κατηγορία. Από την άλλη, παράγει έργο την ίδια χρονική περίοδο σε πολλά διαφορετικά επίπεδα ταυτόχρονα, σε σημείο που αναρωτιέσαι “κοιμάται ποτέ αυτή η κοπέλα..;”
Οι πρώτες της δισκογραφικές δουλειές (1997) ήταν δύο CD με Παραδοσιακά τραγούδια από τη γενέτειρά της Σαμοθράκη, με τίτλους “Καλημέρα Θειά” και “Ως και τα παραθύρια σου” (Αρχείο Ελληνικής Μουσικής).
Ο χαρακτηριστικός της ήχος στο ακορντεόν, μας είναι σίγουρα αρκετά γνώριμος, αφού για την επόμενη 10ετία “χρωματίζει” με το όργανό της πολλά γνωστά τραγούδια που ακούστηκαν στο ραδιόφωνο, πραγματοποιώντας πάνω από 1000 ηχογραφήσεις, αφήνοντας έτσι ένα στίγμα στα Ελληνικά μουσικά δρώμενα που αφομοιώθηκε αργότερα από αρκετούς ακορντεονίστες καθώς «έκανε και μόδα» το να παίζουν όρθιοι το βαρύ αυτό μουσικό όργανο. Την 10ετία αυτή, συνεργάζεται ως συνθέτιδα κι ως μουσικός είτε σε συναυλίες είτε στη δισκογραφία με σχεδόν όλους τους καθιερωμένους Έλληνες τραγουδιστές, όπως Δ. Γαλάνη, Β. Παπακωνσταντίνου Γ. Νταλάρας, Χ. Αλεξίου, Μαρινέλλα, Ν. Παπάζογλου, Χ. Δάντης, Φ. Νικολάου, Μ. Τζουγανάκης, Α. Κετιμέ, Γ. Ανδρεάτος, Ε. Αρβανιτάκη, Μ. Χατζηγιάννης, Κ. Χατζής, Μ. Φραγκούλης, , Κ. Μακεδόνας, M. Λιδάκης, Τ. Τσανακλίδου, Α. Ρέμος,
Α. Καγιαλόγλου, Μ. Κανά, Α. Μουτσάτσου, O. Περίδης, Π. Θαλασσινός, κ.ά.. Ταυτόχρονα ολοκληρώνει τις μουσικές σπουδές της σε Αρμονία & Αντίστιξη στο Ωδείο “Νίκος Σκαλκώτας”, διαμορφώνει τη δική της ορχήστρα και περιοδεύει σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Τότε (2006) είναι το σημείο αναφοράς στη προσωπική της καριέρα, καθώς αρχίζει να πειραματίζεται με Latin, Tango, Jazz, Βαλκανικά, Λαϊκά και Παραδοσιακά μουσικά ιδιώματα. Την ίδια χρονική περίοδο συνεργάζεται με τον “Πάπα της Soul” James Brown, ανοίγοντας τις συναυλίες του σε Αθήνα (Θέατρο Λυκαβηττού) και Θεσσαλονίκη (Θέατρο Γης), καθώς και με τον θρύλο της Jazz Chico Freeman (Σαμοθράκη). Ταυτόχρονα κυκλοφορεί τα πρώτα της προσωπικά άλμπουμ με τίτλους “Libertango” και “Tanguera”, και οι διασκευές της “Let me go” “My all” και “Libertango” περιλαμβάνονται σε διεθνείς συλλογές όπως “Buddha Bar ΙΧ”, Compact Disk Club “Last Tango in Athens”, “El Pecado”, “Chillin’ in Mykonos”, κ.ά..
Ένα ακόμη γεγονός που πολλοί δεν γνωρίζουν είναι πως έχει συνθέσει, ενορχηστρώσει, ηχογραφήσει και κάνει τη παραγωγή στο soundtrack του επιτυχημένου σήριαλ του ΑΝΤ1 “Δεληγιάννειο Παρθεναγωγείο” (2008), ενώ μετά εκπροσώπησε την χώρα μας στο 5ο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Ακορντεόν στο Ikaalinen της Φινλανδίας, όπου της απονεμήθηκε τιμητικό δίπλωμα από διάσημους ακορντεονίστες όπως οι Frank Marocco, Rengo Ruggieri, Frederic Deschamps, Kevin Friedrich, Mika Vayrynen, Jorgen Sundeqvist και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ Kimmo Mattila (2009).
Κατόπιν εμφανίστηκε στη Διεθνή Έκθεση Μουσικής στην Φρανκφούρτη για την προώθηση του V-Ακορντεόν, σε συνεργασία με τη ROLAND, το μεγαλύτερο διεθνή κατασκευαστή και διανομέα των ηλεκτρονικών μουσικών οργάνων. Με την επιστροφή της στην Ελλάδα, κυκλοφορεί το διπλό άλμπουμ “Zoe 06/09” σε συνεργασία με Λατινο-Αμερικάνους μουσικούς και την συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας Καμεράτα, ένα άλμπουμ που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές, αφού “ανέβασε τον πήχη” της εγχώριας σκηνής εισάγοντας νέα μουσικά είδη στο χώρο.
Οι συναυλίες και οι ζωντανές της εμφανίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό είναι πολυάριθμες -μία σύντομη ανάγνωση του εκτεταμένου βιογραφικού της στην προσωπική της ιστοσελίδα θα σας πείσει:
Η Ζωή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας
Ενδεικτικά: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αμφιθέατρο Μουσείου Ακροπόλεως, Αρχαιολογικό Μουσείο, Half Note Jazz Club, Ίδρυμα “Μιχάλης Κακογιάννης”, Αμφιθέατρο “Γιάννης Ρίτσος” (Τεχνόπολις), Ιστορικό κτίριο της Παλαιάς Βουλής (1ο Διεθνές Φιλοσοφικό Φόρουμ), Νομισματικό Μουσείο, Φεστιβάλ Νέων Άρδα, Αρχαιολογικοί Χώροι Σαμοθράκης & Θάσου, Αγία Ειρήνη (Κωνσταντινούπολη), Carl-Orff-Saal im Gasteig (Μόναχο), Φρακφούρτη, Λουξεμβούργο (σε σύμπραξη με τη Φιλαρμονική “L’Harmonie Municipale Bascharage”), Λονδίνο, Κουβέιτ, κ.ά..
Εγώ είχα την τύχη να την γνωρίσω στο Βατικανό, στην τελετή απονομής των Διεθνών Βραβείων “Giuseppe Sciacca” στο Pontifical Urbaniana University, όπου είχα πάει να παραλάβω το βραβείο μου και εκείνη, -προσκεκλημένη της Βίκυς Μπαφατάκη Γενική Γραμματέας των Διεθνών Βραβείων Giuseppe Sciacca- συμμετείχε δίνοντας συναυλία και ξεσηκώνοντας όλο το θέατρο, επίσης οι ορχηστρικές της συνθέσεις χρησιμοποιήθηκαν ως μουσική επένδυση σε βίντεο βραβευθέντων.
Η Ζωή Τηγανούρια είναι μία δημιουργός που βάζει ανελλιπώς “το λιθαράκι” της στο Πολιτισμό της χώρας μας, παράγοντας αδιάλειπτα και πολύπλευρα έργο υψηλής ποιότητας:
Από την ποπ πανευρωπαϊκή επιτυχία του “Avec Toi – Zoe feat. In-Grid” με την διάσημη Ιταλίδα In-Grid (τα γυρίσματα του video-clip έγιναν στο θέρετρο 5* αστέρων Grand Resort Lagonissi), μέχρι το Παραδοσιακό τραγούδι “Σαμοθράκης βήμα” σε στίχους του Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως-Τραϊανουπόλεως & Σαμοθράκης κ.κ. Άνθιμου..
Από το ολόκληρο λαϊκό άλμπουμ για το Στέλιο Διονυσίου όπου έγραψε τη μουσική, μέχρι το τραγούδι μνήμης του αφανισμού του Ελληνισμού “Γενοκτονία” για το οποίο δέχθηκε συγχαρητήρια από τον π. Πρόεδρο της Δημοκρατίας όταν το παρουσίασε στο Προεδρικό Μέγαρο..
Από το ανεπανάληπτα πρωτότυπο αφιέρωμα στον Στέλιο Καζαντζίδη με κουαρτέτο εγχόρδων, μέχρι το soundtrack για ταινία του Hollywood..
Ακόμα και εν μέσω καραντίνας, την συμμετοχή της μαζί με διεθνείς καλλιτέχνες στο τραγούδι “We Are 1 World” τα έσοδα του οποίου διατίθενται στο τμήμα του Eρυθρού Σταυρού για την καταπολέμιση της πανδημίας, μέχρι την συμμετοχή της στην καμπάνια του ΕΟΤ “Greece Fροm Home” και το τραγούδι της (έχει γράψει μουσική/στίχο) “Ζωντανός Ουρανός” που τραγουδάει ο διάσημος Ιρανός Roozbeh Nematollahi (τα γυρίσματα του video-clip έγιναν στην Ελλάδα)..
Η Ζωή Τηγανούρια είναι κεφάλαιο στο πολιτισμό της χώρας μας!
Είναι μία δημιουργός χωρίς μουσικές “ταμπέλες”, Είναι ένα “διαμάντι” που λάμπει εγχώρια -αρκεί κανείς να το ψάξει- και προάγει το υγιές κομμάτι του Πολιτισμού μας στο εξωτερικό.