More

    “Φανατισμοί” Γράφει ο Διδάκτωρ Δημοσίου Δικαίου Βασίλης Μαστρογιάννης

    “Φανατισμοί” Γράφει ο Διδάκτωρ Δημοσίου Δικαίου Βασίλης Μαστρογιάννης

    Έχουν γραφτεί τόμοι για τους φανατισμούς, ιδιαίτερα τους θρησκευτικούς και για τις συνέπειές τους. Σε κάθε περίπτωση για να μπορέσουμε να έχουμε όλη την εικόνα και να μην δαιμονοποιούμε ( χωρίς λόγο?) κάποιες θρησκείες και οργανώσεις, θα πρέπει να πάρουμε το κουβάρι από την αρχή και να το ξετυλίξουμε αργά –αργά για να μπορέσουμε με όσο το δυνατόν αντικειμενικό τρόπο να βάλουμε στην άκρη την υποκειμενικότητά μας.

    Δεν αμφιβάλει κανείς ότι ο θρησκευτικός φανατισμός, τα αποτελέσματα του οποίου τα βλέπουμε και στις μέρες μας με τις δολοφονίες, με τις εκρήξεις, με τις αυτοκτονίες φανατικών ισλαμιστών μέσα σε πλήθος στο κέντρο Ευρωπαϊκών Πόλεων, (Χαλιφάτα, ISIS, αλ κάιντα κλπ) είναι κάτι επικίνδυνο για τον άνθρωπο, για τον Πολιτισμό και την Ανθρωπότητα στο σύνολό της. Αυτό είναι το δεδομένο.

    Ας δούμε όμως τώρα πότε ξεκινούν όλα αυτά

    Έψαξα αρκετά τη σχετική βιβλιογραφία σε ιστορικά και φιλοσοφικά κείμενα για την ιστορική περίοδο και την επονομαζόμενη κλασική, τουλάχιστον όσον αφορά τον τότε γνωστό κόσμο και δεν υφίσταται ( τουλάχιστον δεν βρήκα εγώ) καμία αναφορά για επεκτατικούς ή αμυντικούς πολέμους, για την υπεράσπιση της μιας ή της άλλης θρησκείας, Θεού ή Θεάς.

     Όλες οι αναφορές για τους πιο γνωστούς πολέμους ( Τρωικός, Ελληνοπερσικοί, του Μεγάλου Αλεξάνδρου κλπ) είχαν ποικίλες αιτίες ( οικονομικές, πολιτικές, εδαφικές, στρατηγικής κλπ), αλλά κανένας δεν είχε θρησκευτικό χαρακτήρα. Κανείς λαός δεν έκανε επεκτατικούς πολέμους για να επιβάλει τη θρησκεία του. Αντίθετα αν πάρουμε την περίπτωση του Μ. Αλεξάνδρου, σεβόμενος τα πιστεύω όλων των Λαών, απέτισε φόρο τιμής στους Θεούς των Αιγυπτίων, των Περσών κλπ.

    Οι θρησκευτικοί πόλεμοι ιστορικά ξεκινούν στις περιοχές της λεκάνης της Μεσογείου, την εποχή που στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία αρχικά και στη συνέχεια με την εγκαθίδρυση του Μουσουλμανισμού, απαξιώθηκε και θάφτηκε βαθειά στην κοινή μνήμη και συνείδηση ο Ελληνικός πολιτισμός και η Ελληνόφωνη Γραμματεία ( και φιλοσοφία) και κυριάρχησαν οι ανατολικές δοξασίες περί του Όντος και του μονοθεϊσμού.

    Εδώ πρέπει να λύσουμε και μια άλλη παρεξήγηση που έχει δυστυχώς εγκαθιδρυθεί στη Δύση για τις απαρχές και τη λογική του μονοθεϊσμού.

    Στον τότε πολιτισμένο κόσμο του Δικτύου των Ελληνικών ή Ελληνόφωνων Πόλεων( 2700- 2500 χρόνια από σήμερα) δεν ήταν απλά γνωστή η άποψη  περί ενός Θεού, αλλά σε πολλούς φιλόσοφους ήταν δεδομένη και φιλοσοφικά- επιστημονικά επαρκώς αιτιολογημένη.

    Συγκεκριμένα ο Ξενοφάνης που έζησε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας, μετά τη φυγή του ( στα εικοσιπέντε του χρόνια) από τη γενέτειρά του Κολοφώνα της Μικράς Ασίας, μεταξύ του 570 και 480 περίπου πΧ, ήταν αυτός που κατέκρινε τον Όμηρο και τον Ησίοδο ΄΄που φόρτωναν όλα τα ανομήματα και τις αδυναμίες στους Θεούς΄΄ και κατέθεσε τρεις προτάσεις:

    • Υπάρχει ένας Θεός που δεν μοιάζει με τους ανθρώπους ούτε στη μορφή ούτε στη σκέψη
    • Ότι ο Θεός είναι ΄΄ακίνητος΄΄- ΄΄κινούμενος ουδέν΄΄, που όλα τα βλέπει όλα τα καταλαβαίνει κι όλα τα ακούει
    • Η δύναμη του ανθρώπου είναι η σοφία

    Με την οντολογική και γνωσιολογική θεώρηση εισήγαγε τον μονοθεϊσμό και απέρριψε τον ανθρωπομορφισμό. Θεωρεί ότι ο Θεός και το σύμπαν είναι ένα και το αυτό, αιώνιο και η αρχή των πάντων.

    Εισάγει το θέμα του Είναι και του Γίγνεσθαι και παρόλο που δεν συμφωνεί με την παντοδυναμία του νου και εξ΄ αυτού τη δυνατότητα του ανθρώπου να κατακτήσει την απόλυτη αλήθεια, δεν αρνείται την πιθανότητα να κατακτηθεί απ΄ αυτόν η ΄΄γνώση΄΄.

    Στον ίδιο δρόμο ο Παρμενίδης ( που κατά πολλούς ήταν μαθητής του) την ίδια εποχή, θεωρεί ότι ΄΄μόνο το Είναι υπάρχει΄΄ είναι το ΄΄μοναδικό Ον΄΄, ΄΄αναλοίωτο΄΄ και ΄΄υπάρχει΄΄. Ούτε μπορεί το ΟΝ να χάνεται στο Μηδέν, ούτε να γεννάται από το Μηδέν.

    Ομοίως και ο Ζήνων, ο οποίος θεωρούσε ότι το Ον είναι ΄΄ένα , συνεχές, αμετάβλητο, αναλοίωτο και ακίνητο΄΄. Ανέφερε δε ότι ΄΄δεν υπάρχει πολλότητα, ούτε κίνηση΄΄. Επίσης ο Ζήνων θεωρείται ( Αριστοτέλης), και ΄΄Πατέρας της Διαλεκτικής΄΄,  καθότι με τη μέθοδό του ΄΄εις άπειρον αναγωγήν΄΄ και χρησιμοποιώντας λογικές σχέσεις και επιχειρηματολογία έριχνε τον συνομιλητή του σε αντιφάσεις και εν τέλει σε αδιέξοδο. Σε αυτόν, κυρίως στον τομέα της διαλεκτικής, οφείλουν οι σύγχρονοι Καντ και Έγελος τη βάση των φιλοσοφικών τους αναζητήσεών, ενώ η σχετικότητα της χρονομέτρησης, αποτελεί την αρχή του δρόμου για τη θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν.

    Ο Πλάτωνας με τον διάλογο ΄΄Παρμενίδης΄΄, διασώζει αρκετά για τις θεωρίες των Ελεατών και ειδικά ο Αριστοτέλης, στα παραπάνω βασίστηκε για να καταγράψει το ΄΄κινούν ακίνητον΄΄.

    Σε αυτούς κυρίως ( Πλάτωνα –Αριστοτέλη ), εκατοντάδες χρόνια μετά, στηρίχθηκε φιλοσοφικά και η ανάπτυξη ΄΄ με αλληγορική μέθοδο΄΄ της θεολογικής σκέψης, κυρίως στην Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, κατά την εγκαθίδρυση του Χριστιανισμού ( Αλεξανδρινή Σχολή- Κλήμης, Ωριγένης κλπ, Σχολή Αντιοχείας- Ιωάννης Χρυσόστομος κλπ), αλλά και στη Δύση ( Αμβρόσιος, Αυγουστίνος, Ιερώνυμος κλπ)

    Νεότερες απόψεις με αποκλεισμούς και περιχαρακώσεις (σχετικά με τη σύγκρουση φιλοσοφίας- θρησκείας) είτε από τον Λούθηρο που ονόμασε τη λογική ΄΄πόρνη του διαβόλου΄΄ είτε από την άλλη πλευρά άλλων ιδεολογημάτων που χαρακτήρισαν τη θρησκεία ΄΄ ως όπιο του Λαού΄΄, ξεφεύγει από το ερευνητικό, φιλοσοφικό και ανοιχτό πνεύμα του Ελληνικού Πολιτισμού.

    Τέτοιου είδους ακραίες απόψεις και διακηρύξεις δημιούργησαν τους εκάστοτε φανατισμούς ( θρησκευτικούς, ιδεολογικούς κλπ) με συνέπεια και παρακολούθημα, συγκρούσεις και πολέμους.

    Σήμερα όσο ποτέ άλλοτε χρειάζεται να επικρατήσει η σωφροσύνη, ο σεβασμός των διαφορετικών πιστεύω και να αποκλειστεί με κάθε τρόπο ο οποιοσδήποτε φανατισμός και ιδιαίτερα ό εξτρεμιστικός που στις μέρες μας ζούμε τις συνέπειές του, αφενός με τους συνεχιζόμενους πολέμους στη Μέση Ανατολή και αφετέρου με τις τρομοκρατικές ενέργειες των φανατικών ισλαμιστών, τόσο στη Δύση, όσο και σε χώρες του τρίτου κόσμου.

    Τελευταία άρθρα

    Ο κορυφαίος Καθηγητής Κιθάρας Άγγελος Αγκυρανόπουλος, στο Ωδείο της Ι.Μητροπόλως Πειραιώς.

    Ο κορυφαίος Καθηγητής Κιθάρας Άγγελος Αγκυρανόπουλος, στο Ωδείο της Ιεράς Μητροπόλως Πειραιώς. Άγγελος Αγκυρανόπουλος Ο Άγγελος...

    Παγκόσμιο σοκ – Πέθανε ο Ντιέγκο Μαραντόνα

    Παγκόσμιο σοκ - Πέθανε ο Ντιέγκο Μαραντόνα από ανακοπή. O ποδοσφαιρικός πλανήτης θρηνεί για...

    Σπυρίδων Μοσχονάς – Ένας σπουδαίος Τρομπονίστας στο Ωδείο της Ι.Μητροπόλεως Πειραιώς

    Σπυρίδων Μοσχονάς - Ένας σπουδαίος Τρομπονίστας στο Ωδείο της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς Σπυρίδων Μοσχονάς Γεννήθηκε στη...

    Δημοσθένης Μπούρος – “Ο επιστήμονας που πρωτοπορεί σε παθήσεις των πνευμόνων”. Γράφει ο Γιώργος Αργυρόπουλος

    Ο Αιτωλοακαρνάνας  επιστήμονας  που πρωτοπορεί σε παθήσεις των πνευμόνων, έχει αναπτύξει επαναστατική μέθοδο στη θεραπεία θανατηφόρων πνευμονικών παθήσεων. Γράφει ο Γιώργος Αργυρόπουλος 
    14.2k Ακόλουθοι
    Ακολουθήστε

    Προτεινόμενα άρθρα

    Αφήστε ένα σχόλιο

    Παρακαλώ αφήστε το σχόλιό σας
    Παρακαλώ προσθέστε εδώ το όνομά σας