More

    Συνέντευξη της Υφυπουργού Παιδείας Σ.Ζαχαράκη στο Art & στην Θώμη Παληού.

    Συνέντευξη της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Σοφίας Ζαχαράκη στο Art & Art Magazine και στην συνεργάτιδά μας – δημοσιογράφο Θώμη Παληού.

       Ο δυναμισμός, η ευστροφία,  η γλυκύτητα της Σοφίας Ζαχαράκη την κάνουν να ξεχωρίζει και αποτελεί αδιαμφισβήτητα μια από τις πιο επικοινωνιακές παρουσίες του σκληρού τοπίου της πολιτικής. Με ήθος και αφοσίωση υπηρετεί τη θέση που της πρόσφερε ο Πρωθυπουργός αναγνωρίζοντας την εργατικότητά της και τη θέληση που έχει ως εκπαιδευτικός να κάνει πράξη όπως λέει τις αλλαγές που έχει ανάγκη ο τόπος.  Χαρακτηρίζει επίτευγμα την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση που εφαρμόστηκε στις πρωτόγνωρες συνθήκες της πανδημίας, θεωρώντας ότι η ένωση δυνάμεων της ελληνικής κοινωνίας θα αποτελέσει  ανεκτίμητο εφόδιο για το μέλλον. Εξηγεί ποιες είναι οι βάσεις της ανάπτυξης του πολιτισμού τις οποίες επιχειρεί να εφαρμόσει  το σύγχρονο σχολείο και  θέτει ως προτεραιότητα την έξοδο από την παρούσα δοκιμασία για να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος, βγαίνοντας όμως καλύτεροι, σοφότεροι και βέβαια υγιείς. 

    1 . Από τις αίθουσες διδασκαλίας μιας και είστε καθηγήτρια της Αγγλικής γλώσσας στη διαχείριση της εκπαίδευσης. Ένα τεράστιο άλμα που έγινε σε σύντομο χρονικό διάστημα από την ουσιαστική έναρξη της ενασχόλησής σας με την πολιτική. Πως προέκυψε η μετάβαση αυτή και ποια ήταν η  σημαντικότερη πρόκληση που θέλατε να βιώσετε και δεχτήκατε τη συγκεκριμένη θέση ευθύνης;

    Πολύ σωστά, όταν αναφερθήκατε στην επαγγελματική μου ιδιότητα, χρησιμοποιήσατε ενεστώτα. Είμαι καθηγήτρια αγγλικών και αυτή την ιδιότητα θα εξακολουθώ να τη φέρω με περηφάνια ως στοιχείο της ταυτότητάς μου. Μεταγενέστερες θέσεις, όπως αυτή που έχω την τιμή να κατέχω τώρα δεν μεταβάλλουν την ιδιότητα του εκπαιδευτικού. Μπήκα στην ενεργό πολιτική το 2016 αρκετά χρόνια μετά τη φοιτητική μου ενασχόληση με τη νεολαία της ΝΔ,  για τρεις λόγους: 1ον  γιατί μέσω της πολιτικής μπορείς να κάνεις στην πράξη τις αλλαγές που νιώθεις ότι χρειάζεται ο τόπος σου, αντί απλώς να καταγγέλλεις ή να συμβιβάζεσαι με όλα όσα σε θυμώνουν και σε αγανακτούν. 2ον Η ανάγκη ήταν έντονη να βοηθήσουμε όλοι να αλλάξει συνολικά η πορεία της χώρας, να υπάρξει δηλαδή πολιτική αλλαγή και  3ον  γιατί πιστεύω στο όραμα της παράταξής μας και στο σχέδιο όπως το διατύπωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, για μία Ελλάδα που δεν συμβιβάζεται με τη μοίρα της και γίνεται παράδειγμα προς μίμηση. Κάτι που αποδείξαμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε και στην παρούσα υγειονομική κρίση.

    2. Με την έναρξη της πανδημίας στη χώρα μας προχωρήσατε στο άμεσο κλείσιμο των σχολείων. Κληθήκατε σε λίγες μόλις μέρες να ενεργοποιήσετε έναν τεράστιο μηχανισμό έτσι ώστε τα παιδιά να διατηρήσουν την επαφή τους με την εκπαίδευση μέσα από ένα ατροφικό μέχρι τότε, τεχνολογικά περιβάλλον. Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε και τι τελικά πετύχατε;

      Πράγματι από την αρχή της πανδημίας και πολύ νωρίτερα από άλλες χώρες πήραμε προστατευτικά μέτρα και στον τομέα της εκπαίδευσης, τα οποία συνέβαλαν αποφασιστικά στην κάμψη της καμπύλης διάδοσης. Με γνώμονα πάντοτε τις συμβουλές των ειδικών, είχαμε ξεκινήσει με κατά τόπους αναστολή λειτουργίας σχολικών μονάδων σε περιοχές με έξαρση κρουσμάτων και περιορισμό των σχολικών εκδρομών. Στη συνέχεια και δεδομένης της επιδημιολογικής πορείας του ιού, προβήκαμε στη γενική απαγόρευση λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Όμως εξαρχής ήμασταν αποφασισμένοι η παροχή του αγαθού της εκπαίδευσης να μην σταματήσει. Έτσι, αξιοποιήσαμε το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο με τις πλατφόρμες ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης όπως την eclass και την eme και προσφέραμε επίσης πλατφόρμα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης  σε ελάχιστο χρόνο και μέσα σε συνθήκες πανδημίας. Οι δυσκολίες σε παιδαγωγικό, τεχνικό αλλά και ανθρώπινο επίπεδο ήταν μεγάλες. Τα αποτελέσματα ήταν  πάνω από 1.100.000 μαθητές και σχεδόν 200.000 εκπαιδευτικοί να εγγραφούν στις ψηφιακές πλατφόρμες του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου, με περισσότερες από 106.000 ψηφιακές κυψέλες e-me και πάνω από 400.000 ψηφιακά μαθήματα στην e-class, με χιλιάδες ώρες διδασκαλίας.  Πρόκειται αναντίρρητα για ένα μοναδικό συλλογικό επίτευγμα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, στους συντελεστές του οποίου αξίζει ένα μεγάλο ευχαριστώ αλλά και η ευγνωμοσύνη όλων μας. Αποτελεί επίσης μια σημαντική παρακαταθήκη, την οποία θα αξιοποιήσουμε με επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας στα εργαλεία και στην δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού μέσα από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση αλλά και την υποστήριξη των σχολικών μονάδων για τον εξοπλισμό τους.

    3. Οι αρνητικές συνέπειες της διπλής υγειονομικής και οικονομικής  κρίσης που διανύουμε απειλούν το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης;   Μέσα από τα συντρίμμια της κατάρρευσης τι θετικό μπορεί να αναδυθεί για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς;

      Είναι σαφές ότι η χώρα μας και ο λαός μας έχει σηκώσει στους ώμους του ένα δυσβάστακτο φορτίο. Η οικονομική κρίση, που έριξε βαριά τη σκιά της κατά την δεκαετία 2010- 2020 ήταν ένα δυνατό χτύπημα για όλους αλλά κυρίως για τη νέα γενιά που ενώ άνοιγε τα φτερά της, είδε τα όνειρά της να έρχονται αντιμέτωπα με τη σκληρή οικονομική πραγματικότητα, πληρώνοντας τίμημα που δεν της αναλογούσε. Και πάνω που οι οδυνηρές συνέπειες εκείνης της κρίσης είχαν αρχίσει να αντιμετωπίζονται, ήρθε μία κρίση απροσδόκητη, νεοφυής και ταυτόχρονα παγκόσμια να μας φέρει αντιμέτωπους με πρωτόγνωρες  προκλήσεις. Μία κρίση η οποία για την σωτηρία του υπέρτατου αγαθού της ζωής, μας ανάγκασε να θέσουμε σε περιορισμό το ζωτικό αγαθό της ελευθερίας μας. Όμως οι κρίσεις είναι προκλήσεις που μας αναγκάζουν να γίνουμε καλύτεροι. Όσον αφορά στην παιδεία μας, η εισαγωγή και η επιτυχία σε τέτοιο βαθμό της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η ανάδειξη της ψηφιακής διάστασης μιας σχολικής τάξης ως συμπληρωματικού εργαλείου εκπαίδευσης, είναι μία πολύτιμη παρακαταθήκη, την οποία θα καλλιεργήσουμε και θα εμβαθύνουμε. Οι ηλεκτρονικές εγγραφές στα νηπιαγωγεία που αποτελούν πλέον πραγματικότητα είναι επίσης μία σημαντική καινοτομία. Θα έλεγα και ευρύτερα όμως, η αυτοπεποίθηση που νιώσαμε ως ελληνική κοινωνία όταν ενώνοντας δυνάμεις και ακολουθώντας τις συμβουλές των επιστημόνων καταφέραμε να αντιμετωπίσουμε επιτυχημένα την πρώτη φάση της πανδημίας, αποτελεί ένα τεράστιο άυλο κέρδος και  ανεκτίμητο εφόδιο για το μέλλον.

    4. Εν μέσω κορωνοϊού το Υπουργείο σας προώθησε το νέο νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου.  Ποιες είναι οι σημαντικότερες παρεμβάσεις του και αν ο πολιτισμός με την τέχνη έχουν θέση στον εκπαιδευτικό εκσυγχρονισμό;

    Ανάμεσα στις πολλές ρυθμίσεις που εισάγονται με το νομοσχέδιο, περιλαμβάνεται  και ο θεσμός του εργαστηρίου δεξιοτήτων, τις οποίες αναπτύσσουμε με την αρωγή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σκοπός των ενοτήτων αυτών είναι ακριβώς η καλλιέργεια μεταξύ άλλων και των ήπιων δεξιοτήτων: θέλουμε στα σχολεία μας να αναπτυχθεί η καινοτομία, η δημιουργικότητα, η ευρηματικότητα, η συνεργασία, η κριτική σκέψη, το ανοιχτό πνεύμα. Αυτές αποτελούν τις βάσεις της ανάπτυξης του πολιτισμού και της τέχνης, και σε συνδυασμό με τον επανασχεδιασμό των  σχολικών προγραμμάτων και βιβλίων,  την έμφαση στην περαιτέρω επιμόρφωση αλλά και την παροχή ελευθερίας στους εκπαιδευτικούς μας, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον καλλιέργειας ενός ευρύτερα δημιουργικού πνεύματος στα σχολεία μας. Είναι μια προσέγγιση που πλησιάζει τα εκπαιδευτικά μοντέλα που έχουν να επιδείξουν βέλτιστες πρακτικές και εκτιμώ ότι θα αναβαθμίσει ουσιαστικά την ποιότητα της παιδείας που λαμβάνουν οι μαθητές μας σήμερα.

    5. Όπου η μόρφωση είναι ανεπαρκής η στάθμη του πολιτισμού είναι χαμηλή.  Θεωρείτε ότι η μόρφωση που παρέχει σήμερα το σχολείο μπορεί να ενδυναμώσει την πολιτιστική ταυτότητα των παιδιών;

    Είναι σαφές ότι η μόρφωση μαζί με την καλλιέργεια αρετών αλλά και δεξιοτήτων (συμβατικών αλλά και ήπιων) που ένα εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να παρέχει στους μαθητές, είναι παράγοντες του επιπέδου πολιτισμού μιας χώρας. Θέλουμε οι Έλληνες πολίτες του μέλλοντος να είναι καλύτεροι από εμάς, και να έχουν τα εφόδια να δημιουργήσουν μία κοινωνία καλύτερη από αυτήν που θα παραλάβουν. Τα εφόδια αυτά δεν μπορούν να είναι μόνο υλικά: ίσα-ίσα νομίζω η έμφαση θα πρέπει να είναι στα άυλα. Και ξεκινάει από απλά πράγματα όπως η ευγένεια, η κατανόηση του άλλου, η φιλαλληλία, η αλληλεγγύη, η υπευθυνότητα. Θέλουμε και προσπαθούμε το σχολείο μας να μεταδίδει αυτές τις αξίες, ούτως ώστε οι μαθητές του σήμερα να διδάξουν μία ολόκληρη κοινωνία αύριο, με τη δύναμη του παραδείγματος της συμπεριφοράς τους.

    6. Με ποιο τρόπο ή δράσεις μπορεί να ενισχυθεί η πολιτιστική και ιστορική γνώση των μαθητών με αφορμή την συγκυρία της επετείου των 2,5 χιλιάδων χρόνων από τη μάχη των Θερμοπυλών και αυτής των 200 ετών από την επανάσταση του 1821;

    Με αφορμή τις επετείους αυτές, το σχολείο μπορεί να γίνει ένα εργαστήρι δημιουργικότητας, όπου η ιστορική γνώση θα μπολιαστεί με τις τέχνες και τον πολιτισμό. Για παράδειγμα, μπορούμε να καλέσουμε τους μαθητές να αποτυπώσουν δημιουργικά τι σημαίνουν για τους ίδιους οι μεγάλοι αυτοί ιστορικοί σταθμοί για τη χώρα μας. Από μια ζωγραφιά, μέχρι ένα ποίημα ή ένα θεατρικό έργο. Να αξιοποιήσουμε τη διαδραστικότητα του σχολικού περιβάλλοντος και να δώσουμε τα κατάλληλα ερεθίσματα στους μαθητές μας. Όπως έχει ειπωθεί, λαός που δεν γνωρίζει την ιστορία του, δεν έχει μέλλον.

    7.  Πως ορίζετε προσωπικά την επιτυχία και τι στόχους θέτετε για το μέλλον;

       Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή, αυτό που έχει σημασία είναι τι ορίζουμε ως επιτυχία για την χώρα μας. Και δεδομένης της έντασης της παρούσας πρόκλησης του κορωνοϊού, αυτό το οποίο θέλουμε και για το οποίο εργαζόμαστε είναι ως Πολιτεία και ως πολίτες να βγούμε από την παρούσα δοκιμασία καλύτεροι, σοφότεροι και βέβαια υγιείς, έτοιμοι να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος και να στηρίξουμε την τραυματισμένη κοινωνία και οικονομία μας. Με υπομονή και επιμονή είμαι σίγουρη ότι θα τα καταφέρουμε. Έχουμε άλλωστε πια αποδείξει και από την πρώτη φάση αντιμετώπισης της νόσου ότι ως Ελλάδα, το μπορούμε.

    8. Σε έναν αυξανόμενο διαδικτυακό ενημερωτικό λαβύρινθο θεωρείτε χρήσιμη την ύπαρξη και διατήρηση των περιοδικών εντύπων όπως του  Art & Art magazine που προάγουν τον πολιτισμό της χώρας μας;

       Η κρίση μεταξύ άλλων έφερε και μια σημαντική ανατροπή με τη στροφή των πολιτών στην αξιοπιστία που παρέχουν τα παραδοσιακά  Μέσα. Εφημερίδες και περιοδικά βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή της ενημέρωσης των πολιτών με υπευθυνότητα και συνέπεια και είναι στο χέρι τους να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη που τους δείχνουν οι αναγνώστες. Ειδικά μάλιστα, για το περιοδικό σας που είναι επιφορτισμένο με ένα πραγματικό λειτούργημα: να διαδίδει σε δύσκολες και – πολλές φορές – σκοτεινές συνθήκες, το φωτεινό μήνυμα του πολιτισμού.

    Τελευταία άρθρα

    Ξεκίνησε την ανοδική του πορεία το Ωδείο της Ι. Μητροπόλεως Πειραιώς

    Ξεκίνησε την ανοδική του πορεία το Ωδείο της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς Στα πλαίσια ανανέωσης και...

    “Θρησκευτικός φανατισμός”. Γράφει η Δρ. του ΕΚΠΑ Ιωάννα Μάστορα

    "Θρησκευτικός φανατισμός". Γράφει η Δρ. Φιλοσοφικής του ΕΚΠΑ Ιωάννα Μάστορα, Συγγραφέας - Ερευνήτρια. Δρ.Ιωάννα Μάστορα Όταν...

    “Ο Γιώργος Τσούκαλης ξαναχτυπά”!Βρήκε θησαυρό αρχαιοτήτων στη Ρόδο.

    "Ο Γιώργος Τσούκαλης ξαναχτυπά"!Βρήκε θησαυρό αρχαιοτήτων στη Ρόδο. Γιώργος Τσούκαλης Ο διεθνούς φήμης...

    Μεγάλη ανακάλυψη αρχαιοκαπηλίας έρχεται σε λίγο από τον κορυφαίο Γ.Τσούκαλη…

    Γιώργος Τσούκαλης Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Ρόδου.... Η έρευνα αρχαιοκαπηλίας είχε αίσιο τέλος, με συγκλονιστικές αποκαλύψεις από τον κορυφαίο Ιδιωτικό...
    14.2k Ακόλουθοι
    Ακολουθήστε

    Προτεινόμενα άρθρα

    Αφήστε ένα σχόλιο

    Παρακαλώ αφήστε το σχόλιό σας
    Παρακαλώ προσθέστε εδώ το όνομά σας