More

    “Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου” Γράφει ο Στρατηγός Κώστας Τίγκας.

    “Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Εξοντώθηκαν όχι γι΄αυτό που έκαναν, αλλά γι΄αυτό που ήταν“.

    Γράφει ο Κώστας Τίγκας, Πρ. Αν. Καθηγητής Σ.Σ.Ε και Καθηγητής Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης Αντιστράτηγος ε.α.

          Είναι γνωστό ότι κατά την αρχαιότητα στα Δυτικά παράλια της Μικράς Ασίας ακτινοβολούσαν οι Αιολικές, Δωρικές και Ιωνικές πόλεις(αποικίες) που υπήρξαν κοιτίδα του Ελληνικού Πολιτισμού. Μετέπειτα, επί Μ. Αλεξάνδρου αλλά και αργότερα, κατά την ακμή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ο Ελληνισμός επεκτάθηκε σε όλη τη Μικρά Ασία. 

         Μετά τη διάλυση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ένα εκλεκτό τμήμα του Ελληνισμού ζούσε στα βόρεια παράλια της Μικράς Ασίας, στην περιοχή του Πόντου. Η άλωση της Τραπεζούντος το 1461 από τους Οθωμανούς δεν τους αλλοίωσε το φρόνημα και την ελληνική τους συνείδηση, παρά το γεγονός ότι ζούσαν αποκομμένοι από τον εθνικό κορμό. Αποτελούσαν το 40% του πληθυσμού, αλλά πολύ γρήγορα κυριάρχησαν στην οικονομική και κοινωνική ζωή της περιοχής.

      Η οικονομική ανάκαμψη συνδυάστηκε με τη δημογραφική και πνευματική τους άνοδο. Το 1865 οι Έλληνες του Πόντου ανέρχονταν στις 270.000 ενώ στις αρχές του 20ου αιώνα άγγιζαν τις 700.000. Το 1919 τα σχολεία ανέρχονταν σε 1400, ανάμεσά τους και το περίφημο Φροντιστήριο της Τραπεζούντος. Εκτός από τα σχολεία διέθεταν τυπογραφεία,  περιοδικά, εφημερίδες, λέσχες και θέατρα, που τόνιζαν το υψηλό Πολιτιστικό και Πνευματικό επίπεδο.

             Η γενοκτονία ως όρος διαμορφώθηκε κυρίως στη δίκη της Νυρεμβέργης το 1945, όπου δικάστηκε η ηγεσία των ναζιστών εγκληματιών του πολέμου. Πιο συγκεκριμένα ο  όρος σημαίνει τη μεθοδική εξολόθρευση, ολική ή μερική, μιας εθνικής, φυλετικής ή θρησκευτικής ομάδας. Πρόκειται για ένα πρωτογενές έγκλημα, το οποίο δεν έχει συνάρτηση με πολεμικές συγκρούσεις.
    Ο γενοκτόνος δεν εξοντώνει μια ομάδα για κάτι που έκανε, αλλά για κάτι που είναι. Στην περίπτωση των Ελλήνων του Πόντου, επειδή ήταν Έλληνες και Χριστιανοί.

            Η γενοκτονία των Ποντίων ( 1916 – 1923 ) με 353.000 νεκρούς αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη γενοκτονία του αιώνα μας. Ο ποντιακός ελληνισμός, από την πτώση της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας     το 1461  γνώρισε συνεχείς διωγμούς, σφαγές, ξεριζωμούς και προσπάθειες για το βίαιο εξισλαμισμό και εκτουρκισμό του, με αποκορύφωμα τη συστηματική και μεθοδευμένη εξόντωση – γενοκτονία του αιώνα μας.

            Επτά χρόνια μετά την άλωση της Πόλης, οι Οθωμανοί κατέλαβαν την Τραπεζούντα. Από τους βαλκανικούς πολέμους και από τους Γερμανούς που αποτελούσαν τους  επίσημους συμβούλους τους, οι Νεότουρκοι διδάχθηκαν ότι μονάχα με την εξαφάνιση των Ελλήνων και Αρμενίων θα έκαναν πατρίδα τους τη Μικρά Ασία. Οι διάφορες μορφές βίας δεν αρκούσαν για να φέρουν τον εκτουρκισμό.

           Η απόφαση για την εξόντωσή τους πάρθηκε από τους Νεότουρκους το 1911, εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου και ολοκληρώθηκε από το Μούσταφα Κεμάλ (1919 – 1923 ). Το Νεοτουρκικό Κομιτάτο « Ένωση και Πρόοδος » ιδρύθηκε το 1889. Στο συνέδριο τους, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1911 πάρθηκε η απόφαση, ότι η Μικρά Ασία πρέπει να γίνει μωαμεθανική χώρα.

    Οι Τούρκοι στον Πόντο άρχισαν με την επιστράτευση όλων από 15 έως 45 ετών και την αποστολή τους σε Τάγματα Εργασίας στην ενδοχώρα. Παράλληλα αμφισβήτησαν το δικαίωμα των Ελλήνων να ασκούν ελεύθερα τα επαγγέλματά τους και επί πλέον απαγόρευσαν τους μουσουλμάνους να συνεργάζονται επαγγελματικά με τους Έλληνες με ποινή τιμωρίας από τις στρατιωτικές αρχές.
     

           Οι άτακτες ορδές τωνΤούρκων επιτίθονταν στα απομονωμένα ελληνικά χωριά κλέβοντας, φονεύοντας, αρπάζοντας νέα κορίτσια, κακοποιώντας αλλά και καίγοντάς τα, σκορπίζοντας τη φρίκη και τον τρόμο παντού. Η τρομοκρατία, τα εργατικά τάγματα, οι εξορίες, οι κρεμάλες, οι πυρπολήσεις των χωριών, οι βιασμοί, οι δολοφονίες ανάγκασαν τους Έλληνες του Πόντου να ανέβουν στα βουνά οργανώνοντας αντάρτικο για την προστασία του αμάχου πληθυσμού. Τα θύματα της γενοκτονίας θα ήταν πολύ περισσότερα, αν δεν υπήρχε το επικό και ακατάβλητο ποντιακό αντάρτικο.  

        Με την επικράτηση του Κεμάλ, οι διωγμοί συνεχίζονται με μεγαλύτερη ένταση. Στήνονται στις πόλεις του Πόντου τα διαβόητα έκτακτα δικαστήρια ανεξαρτησίας, που καταδικάζουν και εκτελούν την ηγεσία του ποντιακού ελληνισμού.

     Οι Τούρκοι αρνούνται σήμερα τη σφαγή του 1922 – τη σφαγή των Ελλήνων. Κι όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με αδιάσειστα ντοκουμέντα, τα αποδίδουν στις αναπόφευκτες ακρότητες του πολέμου. Η αλήθεια όμως είναι πολύ διαφορετική.

    Η γενοκτονία των Χριστιανών ήταν ένα καλά μελετημένο σχέδιο εξόντωσης όλων των μειονοτήτων της άλλοτε κραταιάς αυτοκρατορίας. Ένα σχέδιο που άρχισε να εφαρμόζεται από το 1914, με τον πρώτο διωγμό. Και ολοκληρώθηκε μετά την καταστροφή του 1922. Το τέλος του Πόντου ολοκληρώθηκε. Οι φωνές λιγοστεύουν. Οι φωνές σβήνουν.

    Η  Βουλή τωνΕλλήνων με αρκετή ομολογουμένως καθυστέρηση, το Φεβρουάριο του 1994 ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 19ης Μαΐου ως Ημέρας Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στο μικρασιατικό Πόντο την περίοδο 1916-1923. Η αναγνώριση αυτή, παρόλη την εβδομηκονταετή καθυστέρηση, δικαίωσε ηθικά τον ποντιακό ελληνισμό και συνέδεσε το σύγχρονο ελληνισμό με την ιστορική του μνήμη.

    Η “νέα τάξη πραγμάτων” που επικράτησε τότε, μετά την ήττα του 1922,  με την απόλυτη συνενοχή ολόκληρου του ελλαδικού πολιτικού κατεστημένου, περιόρισαν ουσιαστικά όχι μόνο τα γεωγραφικά όρια του ελληνισμού αλλά και τα διανοητικά. Ο περιορισμός των πνευματικών νεοελληνικών οριζόντων είχε άμεση αντανάκλαση στη ελλειμματική ιστορική μνήμη των σύγχρονων Ελλήνων, που έστω και αργά αποκαταστάθηκε.

    Τελευταία άρθρα

    Γιώργος Νούλας: «Πως γεννήθηκε και πως επηρεάζει η πανδημία τον παγκόσμιο χάρτη». Της Κατερίνας Πλουμιδάκη

    Γιώργος Νούλας: «Πως γεννήθηκε και πως επηρεάζει η πανδημία τον παγκόσμιο χάρτη». Της Κατερίνας Πλουμιδάκη Γιώργος Νούλας

    Θέμης Καλαμάτας: “Ο Αξιωματικός που κοσμεί την ΕΛ.ΑΣ. Γράφει ο Γιώργος Τσούκαλης

    Θέμης Καλαμάτας: "Ο Αξιωματικός που κοσμεί την ΕΛ.ΑΣ Πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών Νοτίου Αιγαίου 2015-2018 και Αντιπρόσωπος του Νοτίου...

    Ηρώδειο: Ανοίγει 15 Ιουλίου με αφιέρωμα στο Θ. Μικρούτσικο

    Ηρώδειο: Ανοίγει 15 Ιουλίου με αφιέρωμα στο Θάνο Μικρούτσικο Θάνος Μικρούτσικος Το Φεστιβάλ Αθηνών αποφάσισε...

    “Βιοηθική κι αισθητική στην επιστήμη της κίνησης”. Γράφει η Δρ. Ιωάννα Μάστορα

    "Βιοηθική κι αισθητική στην επιστήμη της κίνησης". Γράφει η Δρ. Ιωάννα Μάστορα Η επιστημονική έρευνα εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς....
    14.2k Ακόλουθοι
    Ακολουθήστε

    Προτεινόμενα άρθρα

    Αφήστε ένα σχόλιο

    Παρακαλώ αφήστε το σχόλιό σας
    Παρακαλώ προσθέστε εδώ το όνομά σας