More

    Άρθρο της Δήμητρας Πίτσου

    Η Τεχνολογία στην Μουσική Εκπαίδευση

                    Είναι πλέον από γνωστό στην εποχή μας, ότι η τεχνολογική εξέλιξη είναι πολύ μεγάλη και ότι έχει καθιερωθεί πια ως απαραίτητη η χρήση διαφόρων μέσων τεχνολογίας στην καθημερινότητά μας, όπως π.χ. υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, τάμπλετ κλπ. Σε πολλά σχολεία επίσης έχουν συγκροτηθεί αξιόλογα εργαστήρια πληροφορικής, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν για την διδασκαλία της πληροφορικής και άλλων μαθημάτων. Τα εργαστήρια αυτά είναι πολύ χρήσιμο να αξιοποιούνται και για την διδασκαλία στο μάθημα της μουσικής. Στις μέρες μας, υπάρχουν πια πολύ αξιόλογες εφαρμογές και λογισμικά Μουσικής Τεχνολογίας που προσφέρονται δωρεάν στο Διαδίκτυο. Αυτό είναι πράγματι, πολύ ενθαρρυντικό, αφού μας δίνεται η δυνατότητα να διευρύνουμε τους ορίζοντες της Μουσικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και με αυτόν τον τρόπο, μάς παρέχεται η δυνατότητα να διεξάγεται το μάθημα με σύγχρονα μέσα, με αποτέλεσμα να έχει ενδιαφέρον για τους μαθητές, αλλά κυρίως, να είναι για αυτούς ιδιαίτερα δημιουργικό, λαμβάνοντας υπόψη πως τα παιδιά στην εποχή μας, είναι πολύ καλά εξοικειωμένα με την τεχνολογία. Με βάση αυτό το δεδομένο, δίνουμε την ευκαιρία αλλά και το κίνητρο, ώστε τα παιδιά να ασχοληθούν με την δημιουργική πλευρά της τεχνολογίας.

    Συνεπώς θα πρέπει να συλλογιστούμε ότι η ορθή χρήση και η σωστή αξιοποίηση των μέσων της τεχνολογίας στο μάθημα της Μουσικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, είναι σήμερα μια σύγχρονη μέθοδος διδασκαλίας για την Μουσική Εκπαίδευση και μπορεί να επιφέρει σημαντικές και θετικές αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος της Μουσικής.

     Οι σύγχρονες επιστημονικές μελέτες αναφέρουν, ότι οι Νέες Τεχνολογίες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέσο διδασκαλίας της μουσικής, όπως ήδη ειπώθηκε, μπορούν όμως να χρησιμοποιηθούν και για την καταμέτρηση των ικανοτήτων και του βαθμού πρόσληψης της μουσικής από τους μαθητές. Αυτό θα βοηθήσει κάθε καθηγητή μουσικής, αλλά και κάθε μαθητή για διαφορετικούς λόγους. Σύμφωνα µε τον Becta1 (κυβερνητικός οργανισμός της Αγγλίας που καθοδηγεί την εθνική προσπάθεια για την εξασφάλιση της αποτελεσματικής και καινοτόμου χρήσης της τεχνολογίας σε όλο το πεδίο της μάθησης), οι Νέες Τεχνολογίες μπορούν να αξιοποιηθούν στην διδασκαλία για την ανάπτυξη πρακτικών μουσικών δεξιοτήτων, όπως και για την κατανόηση της μουσικής συνολικότερα. Έτσι βοηθούν τους μαθητές ώστε:

    α. να ανακαλύψουν ήχους, δομές, μουσικές φόρμες.

    β. να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους στον τομέα της μουσικής σύνθεσης.

    γ. να επεκτείνουν τις γνώσεις τους στα διάφορα είδη μουσικής.

    δ. να διευρύνουν το πεδίο της δημιουργικότητάς τους.

    Σε ένα μουσικό εργαστήρι Μουσικής Τεχνολογίας για μικρά παιδιά, θα μπορούσαμε να ασχοληθούμε με διάφορα μουσικά προγράμματα που υπάρχουν στο διαδίκτυο, τα οποία αφορούν στις βασικές αρχές της μουσικής θεωρίας, περιγράφουν τα διάφορα χαρακτηριστικά του ήχου, ή είναι παιχνίδια που αποσκοπούν στην αύξηση της μουσικής δημιουργικότητάς τους. Σαν μουσικοπαιδαγωγός έχω ασχοληθεί με τέτοιου είδους ιδέες και έχω εφαρμόσει στην πράξη, στο πλαίσιο της μουσικής αγωγής για μικρά παιδιά, διάφορες διαθεματικές προσεγγίσεις, που είχαν εξαιρετική επιτυχία. Οι μουσικές έννοιες που εξετάζονται συχνά στα περισσότερα από αυτά τα μουσικά προγράμματα είναι: η διαφοροποίηση της έντασης (σιγά-δυνατά), η τονικότητα (χαµηλά-ψηλά), η ποιότητα του ήχου (ηχόχρωµα, ήχος), η ταχύτητα (αργά-γρήγορα), η εξάσκηση των ακουστικών δεξιοτήτων.

    Εφαρμόζοντας νέες ιδέες και καινούργιες μεθόδους στον τομέα της Μουσικής Εκπαίδευσης δίνεται η δυνατότητα για την προσφορά μιας νέας προοπτικής στην μουσική δημιουργικότητα των μαθητών, η οποία είναι πολύ σημαντική. Η φαντασία, που κάθε μαθητής θα καλλιεργήσει εν τέλει μέσα από τέτοιου είδους μουσικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, είναι βασικό συστατικό της μουσικής δημιουργικότητας. Συνεπώς η ανάπτυξη της μουσικής φαντασίας, δηλαδή, της ικανότητας του να φαντάζεται κάποιος τα χαρακτηριστικά του ήχου, είναι ο θεμέλιος λίθος για την μουσική δημιουργία σε όλες της τις εκφάνσεις.

    Δήμητρα Πίτσου

    Μαέστρος, Μουσικοπαιδαγωγός,

    Πτυχιούχος Ε.Α.Π. «Ελληνικού Πολιτισμού»,

    Εκπαιδευτικός Μουσικής Αγωγής στην Π.Ε.

    Τελευταία άρθρα

    Φτωχότερη η Ελλάδα! Έφυγε ο σπουδαίος Ποιητής Ντίνος Χριστιανόπουλος.

    Φτωχότερη η Ελλάδα! Έφυγε ο σπουδαίος Ποιητής Ντίνος Χριστιανόπουλος. Ντίνος Χριστιανόπουλος Γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου του...

    “2500 χρόνια από τη μάχη των Θερμοπυλών”. Γράφει η Διδάκτωρ του ΕΚΠΑ Ιωάννα Μάστορα

    "2500 χρόνια από τη μάχη των Θερμοπυλών". Γράφει η Διδάκτωρ της Φιλοσοφικής του ΕΚΠΑ Ιωάννα Μάστορα, Συγγραφέας και Ερευνήτρια.

    “Επάγγελμα Άνθρωπος”. Γράφει η Συγγραφέας Βασιλική Τσίγγα, ...

    "Επάγγελμα Άνθρωπος" Γράφει η Συγγραφέας Βασιλική Τσίγγα, ...

    Με λαμπρότητα τελέστηκε η εορτή του νεοφανούς Οσίου Καλλινίκου στην Έδεσσα

    Με λαμπρότητα τελέστηκε η εορτή του νεοφανούς Οσίου Καλλινίκου στην Έδεσσα.
    14.2k Ακόλουθοι
    Ακολουθήστε

    Προτεινόμενα άρθρα

    Αφήστε ένα σχόλιο

    Παρακαλώ αφήστε το σχόλιό σας
    Παρακαλώ προσθέστε εδώ το όνομά σας